Aangifte van adreswijziging naar het buitenland

Omwille van de coronamaatregelen vragen wij om de nodige documenten over te maken aan burgerzaken@vilvoorde.be. De dienst burgerzaken zal contact met u opnemen.

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.

Voorwaarden


U verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure


Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Er zijn verschillende manieren om uw adreswijziging door te geven:

  • U kunt de adreswijziging via het e-loket melden aan uw nieuwe gemeente.
  • U kunt de adreswijziging via de toepassing ‘Mijn Dossier’ melden aan uw nieuwe gemeente.
  • U kunt langsgaan bij de dienst Burgerzaken van uw nieuwe gemeente.

Je brengt mee


  • Je paspoort of identiteitskaart.
  • Een recente pasfoto moet witte achtergrond.
  • Je adres in het buitenland.
  • Je verblijfskaart.
  • De bijhorende pin- en pukcode.

Zie ook de informatie betreffende het recht op terugkeer en behoud van je verblijfsecht in België.