Handelscentrum Vilvoorde krijgt nieuwe boost met tweede pop-up wedstrijd

Gepubliceerd op dinsdag 12 maart 2019 15.20 u.
De in 2018 opgerichte vzw Broeilab bindt de strijd aan met de leegstand in de stad, door starters en creatievelingen hun concept te laten uittesten in leegstaande panden.

De vzw werkt samen met de stad Vilvoorde en is ook aangeduid als leegstandsbeheerder: eigenaars die hun pand ter beschikking stellen, kunnen in aanmerking komen voor vrijstelling van de leegstandsheffing.

Broeilab is een initiatief van een bende enthousiaste Vilvoordenaars die de koe bij de horens willen vatten. De ploeg vrijwilligers werd rond de kerstperiode fors uitgebreid: het team gaat van vier naar dertien mensen die hun schouders onder het project willen zetten. Het succes van de formule werd vorig jaar aangetoond: er werden in de loop van 2018 zes winkels met steun van Broeilab opgestart: De Kilomeet, Spolly’s Ting, De Fietsenier, Corry, People Made en Pjeirefretter.

Broeilab lanceert in de Zennestad nu een tweede pop-up wedstrijd. Starters kunnen hun concept nog indienen tot en met 15 april 2019 via het formulier op de website www.broeilab.be. Dan worden de laureaten gekozen en kunnen zij, in een ideaal scenario, vóór de zomer hun intrek nemen in één van de bijkomende panden. Samen met de bestaande Broeilab-winkels, én de nieuwe handelszaken die er starten via de reguliere markt, zullen zij zorgen voor een boost van het handelscentrum.

Nieuwe schepen voor economie en wijkcontracten Didier Cortois is enthousiast over dit project: ”Broeilab heeft op zeer korte tijd fantastische resultaten bereikt in het kernwinkelgebied. Ze slaagden er enerzijds in om diverse eigenaars van beschikbare panden te overtuigen om mee te stappen in het verhaal en anderzijds lukte het hun om de nodige enthousiaste nieuwe ondernemers te vinden én hen te begeleiden bij het starten van een nieuwe zaak.”.

Broeilab streeft dus ook naar een lange termijn bezetting van de winkelpanden in het centrum van Vilvoorde en begeleidt haar starters doorheen het project. Zo zullen starters de meerwaarde ten opzichte van het bestaand winkelaanbod moeten verantwoorden, krijgen ze een sjabloon voor een businessplan aangereikt en moeten ze zich verplicht laten begeleiden door een organisatie als Unizo. Er wordt gemikt op kwaliteit van de invulling en vooral het lange termijn effect, zodat de starters van nu nieuwe vaste waarden kunnen worden!