The Hedge en Saamo winnen Proximity Campagne 2022

Gepubliceerd op donderdag 17 maart 2022 9 u.
Vilvoorde is één van de deelnemende partnersteden in het Urbact project: Zero carbon Cities. In deze Europese samenwerking met andere steden wordt er gewerkt aan de Europese klimaatdoelstellingen en het samenwerken met lokale stakeholders om deze ambities waar te maken.

Vilvoorde is voorloper binnen het klimaatbeleid in Vlaanderen, maar de uitdaging om met alle lokale stakeholders aan het werk te gaan is één van de belangrijke aandachtspunten. Als kleine stad en organisatie is het onmogelijk om de klimaatambities te verwezenlijken zonder de inspanningen van burgers, bedrijven en organisaties. Dit is ook zo opgemaakt in de structuur van het Vilvoords Klimaatplan 2030.

Naast het opstarten van een lokale stakeholdergroep is het vertalen naar een concreet actieplan één van de doelstellingen van het netwerk. Door kennisuitwisseling en goede praktijken van andere steden kan Vilvoorde hier een sterker klimaatbeleid mee opbouwen.

In het Urbact traject wordt er voor elke stad een pilootproject uitgewerkt waar een aantal zaken kunnen uitgetest worden. Vilvoorde heeft in de opbouw naar een beter stakeholderbeleid gekozen voor de Proximity campagne. Bij de Proximity Campagne, in samenwerking met Beplanet, wordt gewerkt rond de opbouw van een netwerk van ambassadeurs (verenigingen en bedrijven) waarbij in een wedstrijd gezocht wordt naar innovatieve en duurzame projecten die bijdragen aan Het Vilvoorde van morgen.

Begin dit jaar werden 5 projecten door een jury van experten beoordeeld. Hieruit zijn 2 laureaten gekozen die een financiële ondersteuning krijgen van de stad: The Hedge en Saamo. Ook 2 jeugdbewegingen krijgen een financieel startkapitaal waarmee ze hun werking en organisatie kunnen verduurzamen. Deze laureaten werden bekend gemaakt tijdens de Transnationale meeting op 16 maart waarbij de partnersteden een studiebezoek plannen in Vilvoorde.

Schepen voor duurzaamheid, toerisme, woonbeleid en digitalisering Tine Paredis is tevreden: “Dit Proximity-project heeft tot doel om zoveel mogelijk stakeholders zoals inwoners, verenigingen en bedrijven te betrekken bij ons klimaatbeleid. De twee winnende laureaten dienden beide een zeer mooi project in waarbij de betrokkenheid van onze inwoners centraal staat. Ook de twee jeugdverenigingen die een project indienden rond duurzame lokalen, maar niet geselecteerd werden door de jury, zullen we ondersteunen met een begeleidingstraject.“

Na deze tussenfase wordt een verdere begeleiding voorzien door Beplanet om de 5 kandidaten de kans te geven om extra middelen of hulp te vragen aan Vilvoordse burgers en bedrijven. Met deze mobilisatiecampagne worden niet alleen de eerste concrete projecten uitgevoerd maar zetten we ook de eerste stappen in het opbouwen van een goeie stakeholdersamenwerking.