Stad lanceert nieuwe toeristische branding: Visit Vilvoorde, stad vol vibes

Gepubliceerd op dinsdag 16 augustus 2022 12.15 u.
Een ruwe parel, gelegen aan het water met een goede verbinding naar Brussel en de rest van Vlaanderen. Een multiculturele mediastad met een industrieel verleden.

Dat verleden liet de stad inmiddels achter zich, maar de sporen zijn er (gelukkig) nog. Zij werden omgetoverd tot plekken die het ontdekken waard zijn vol bruisende activiteiten. Zo omschrijft de stad haarzelf in de nieuwe toeristische brochure.

Samen met Vilvoordse vakantiemakers zoals hotels, horecazaken, stadsgidsen en een extern marketingbureau werd er voorafgaandelijk een brainstormsessie gehouden om de belangrijkste trekpleisters en troeven uit te lichten. Thema’s zoals stad aan het water (de Waterbus), stad in vernieuwing, de street-art, het culinaire aanbod, de vernieuwde Grote Markt, de parken en natuurgebieden, het erfgoed, mediastad, … kwamen onder andere naar voren.

De stad heeft geen echte trekpleisters zoals in vele grote toeristische steden wel het geval is, echter heeft onze stad wel een authentieke en creatieve sfeer en is ze divers op alle vlakken. Het is een stad in reconversie, in beweging, met een ruw karakter en een industrieel verleden. Een stad waar dingen bewegen, een uitermate jonge stad. Een stad waar de juiste vibe hangt. Vandaar onze slogan ‘Visit Vilvoorde, stad vol vibes’“ licht schepen van duurzaamheid, toerisme, woonbeleid en digitalisering Tine Paredis toe.

Om de authenticiteit en het ruwe karakter van de stad over te brengen werden in de brochure voornamelijk foto’s van de fotowedstrijd EXPO1800 gebruikt. Deze foto’s werden gemaakt door Vilvoordenaars of door mensen die een bepaalde link hebben met de stad. De brochure is verkrijgbaar in onder andere het infopunt, hotels en digitaal op www.vilvoorde.be/visitvilvoorde. Momenteel is de brochure enkel voorhanden in het Nederlands, in het najaar wordt er werk gemaakt van een Engelstalige versie.

De lay-out van de brochure is doorgetrokken in de andere toeristische communicatiekanalen en producten zoals de website, affiches, banners, gadgets en promotiemateriaal. “De bedoeling is een toeristisch merk te creëren dat aantrekkelijk en herkenbaar is en met het doel om zoveel mogelijk toeristen naar Vilvoorde te krijgen die hier in eerste instantie leuk kunnen vertoeven maar er ook geld besteden” aldus schepen Tine Paredis. “We werken met een logo bestaande uit vijf V’tjes die verwijzen naar Visit Vilvoorde en de Vibes in onze stad”, licht de schepen verder toe.

Bijkomend werd er ook werk gemaakt van meer zichtbaarheid op sociale media, zo werd er een Instagrampagina VisitVilvoorde gecreëerd. Volgers van dit account krijgen leuke kiekjes te zien van Vilvoorde om ze te overtuigen de stad te komen bezoeken. Tevens worden aankomende events en activiteiten gepromoot. Bovendien is er ook heel wat te spotten over de telenovelle Lisa, waarin Vilvoorde fungeert als gaststad. Lisa-fans krijgen er onder andere leuke content te zien zoals een blik achter de schermen. Ze worden er eveneens getriggerd om het ‘Lisa was here’ stadsspel te spelen dat speciaal ontwikkeld werd voor de Lisa-fans. “Heb jij leuke Instagramposts over Vilvoorde? Tag @visitvilvoorde en gebruik de hashtags #visitvilvoorde en #stadvolvibes” enthousiasmeert schepen Paredis.