Uittreksel uit de registers

UITTREKSEL UIT DE REGISTERS AANVRAGEN

Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen,
  • datum en plaats van geboorte,
  • rijksregisternummer,
  • de woonplaats,
  • burgerlijke staat,
  • beroep,
  • nationaliteit,
  • de datum sinds wanneer u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van uw gemeente.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot uzelf aanvragen:
  • uzelf,
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd),
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat,
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet,
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

U kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij uw gemeente.
 
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
  • op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
  • op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
  • het e-loket van uw gemeente.

Anderen kunnen het uittreksel enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.

Wat meebrengen

Als u het attest zelf ophaalt:
  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart,
  • uw eigen identiteitskaart.